Drs. Ton Geerts
Senior conservator moderne en hedendaagse kunst
Curriculum vitae en werkzaamheden
Ton Geerts studeerde Kunstgeschiedenis & Archeologie aan de Rijksuniversiteit Utrecht. Hij werkte enige jaren voor het Bilderdijk-Museum in Amsterdam en voor de Koninklijke Akademie van Wetenschappen. Tussen 1998 en 2009 was hij conservator bij het Rijksmuseum Twenthe in Enschede waar hij ruim veertig tentoonstellingen maakte op het gebied van zowel oude als moderne kunst.
Vanaf 2009 werkt hij bij het RKD als senior conservator moderne en hedendaagse kunst. Hij werkte mee aan een aantal digitale publicaties in de reeks RKD Studies (Jan Sluijters, Peter Vos, Charles Donker, Frans Pannekoek, en Art & Project). Hij publiceert op een breed terrein van de beeldende kunst, de laatste jaren met name over kunst en kunstenaarsboeken uit de periode 1960-1980.
nevenfuncties
- Voorzitter Nederlandse Portretprijs
- Bestuurslid Brokken-Zyp Foundation of modern and contemporary art
- Adviseur Stichting Herbert Fiedler
- Lid Werkgroep Netwerk Designarchieven en Digitale Cultuur
Publicaties (selectie)
- 2024
‘Art & Project: the forgotten ephemera’, in: Jonathan Hill (ed.), Art & Project: Everything but the bulletins, 1967-1978, New York 2024, pp. 8-11 2023
‘Printing Matters. Art & Project:’Documentation Centre with a Sales Section for Books’, in: Jannet de Goede, Lisette Pelsers (ed.), Art & Project: a History, Otterlo, Rotterdam 2023, pp. 480-497
‘An Archive as the Result of ‘Engaging with Art Every Day’: The Art & Project Archive’ in: Jannet de Goede, Lisette Pelsers (ed.), Art & Project: a History, Otterlo, Rotterdam 2023, pp. 370-379Art & Project/Depot VBVR: collections and archive, The Hague 2023 (digitale publicatie in de reeks RKDStudies: www.rkdstudies.nl)
- 2020
‘Het Bilderdijk-raadsel: boerenbedriegers en rebussen in de collectie’, in: Rick Honings & Gert-Jan Johannes (red.), Een sublieme nalatenschap: de erfenis van Willem Bilderdijk, Leiden: Leiden University Press 2020, pp. 61-66 - 2015
'Verschijnen en verdwijnen: identiteit en zelfportret als artistiek medium', in: Mirjam Westen e.a., Spiegeloog: het zelfportret in de Nederlandse kunst 1900-2015, Arnhem 2015, pp. 16-23 - 2013
‘Willem Sanders’, ‘Marien Schouten’, ‘Han Schuil’, ‘Emo Verkerk’, in: Emine Kara, Han Schuil, Loes Visch, Gerrit Willems (red.), Stop Making Sense: Nederlandse schilderkunst uit de jaren ’80, Zwolle 2013, pp. 114-115, 122-125, 126-129, 132-135 - 2013
Review: ‘A Bit of Matter and a Little Bit More. The Collection and Archives of Herman and Nicole Daled 1966-1978, Cologne 2010’, in: The Burlington Magazine CLV (2013), febr. , p. 111 - 2011
‘Interview with Adriaan van Ravesteijn on the Art & Project Bulletins, May 17, 2011’, in: Louise Riley-Smith (ed.), Art & Project Bulletins 1-156, September 1968-November 1989, London, Paris 2011, pp. 63-84