Evelien de Visser, MA
Conservator negentiende-eeuwse kunst
Curriculum vitae en werkzaamheden
Evelien de Visser is sinds 2017 conservator negentiende-eeuwse Kunst bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis. Ze is gespecialiseerd in de kunsthandel en verzamelgeschiedenis in Nederland tijdens de lange negentiende eeuw. In 2022 werd voor haar onderzoek naar vrouwelijke handelaars en verzamelaars uit Nederland een NWO-Museumbeurs toegekend.
Als conservator schreef ze bijdragen voor verschillende tentoonstellingscatalogi over de negentiende-eeuwse kunstenaars Bernard Blommers, Willem Bastiaan Tholen en het echtpaar Kate en Christoffel Bisschop. Momenteel werkt ze aan een promotieonderzoek over verzamelaars van eigentijdse kunst in Nederland in de tweede helft van de negentiende eeuw.
In 2012 studeerde ze cum laude af aan de Rijksuniversiteit Groningen met een scriptie over de waarderingsgeschiedenis van het oeuvre van Bernard Blommers. Tijdens haar studie liep ze stage bij het Gemeentemuseum Den Haag, het Van Gogh Museum/De Mesdag collectie en het RKD. Tussen 2014 en 2019 was Evelien werkzaam als documentalist voor het Mondriaan Editieproject, en van 2019 tot april 2023 was ze als Informatiespecialist betrokken bij het Van Gogh Worldwide-project.
Publicaties (selectie)
- ‘Collecting contemporary art in Rotterdam between 1870 and 1892: The international taste of Fop Smit Jr (1815-1892)’, Oud Holland 1 2023, p. 49-68.
- ‘Het echtpaar Bisschop en de markt voor eigentijdse kunst’, in: tent.cat. Christoffel & Kate Bisschop. Verlangen naar vroeger, Leeuwarden (Fries Museum), p. 95-101.
- ‘Benijdenswaardig handig’: W.B. Tholen en de kunstmarkt’ in: tent.cat. Willem Bastiaan Tholen (1860-1931). Een gelukkige natuur, Parijs/Dordrecht (Fondation Custodia/Dordrechts Museum), p. 64-75.
- ‘The Rotterdamsche Kunstkring’s comprehensive W.B. Tholen exhibition in 1906’, RKD Bulletin (2020).
- ‘Zonnige strandtaferelen en huiselijke interieurs: het oeuvre van B.J. Blommers’, in: tent.cat. B.J. Blommers (1845-1914): De zonnige Haagse School, Zwolle (Katwijks Museum) 2016, p. 56-93.