Herfstnummer Oud Holland

Lawrence Alma-Tadema, Ingang van het theater, 1866, Fries Museum

Deze maand begint Oud Holland met een technische analyse van de pronkbeker van Veere – een uitzonderrijke verguld zilveren drinkbeker uit circa 1547-1548. Hanne Schonkeren reconstrueert het maakproces in Antwerpen en presenteert de anonieme ‘Meester met de leeuwenkop in een schild’ als de kunstenaar.

Met Pieter Pourbus’ Laatste Avondmaal uit 1548 als uitgangspunt bespreekt Bram de Klerck de iconografie van dit thema in een bredere context van de beeldtaal van de middeleeuwen en renaissance. Met name de figuur van Judas speelt een cruciale rol in meerdere schilderijen en, opvallend genoeg, ook in de persoonlijke ervaring van de toeschouwer als deelgenoot van het Bijbelverhaal.

Ten slotte analyseert Joan Mut i Arbós, in samenhang met toenmalige recensies, de laatnegentiende-eeuwse receptie van het werk van Alma-Tadema. Hoe zagen tijdgenoten zijn werk? In combinatie met de klassieke bronnen die destijds beschikbaar waren, kunnen twee van Alma-Tadema’s sleutelwerken gezien worden als sociale kritiek op de rijke klasse in de samenleving.

Samenvattingen van de artikelen zijn te vinden op de website van Oud Holland.

Herfstnummer Oud Holland: Lawrence Alma-Tadema en de negentiende-eeuwse ‘periode eye’
Cover Oud Holland 2024-3, jaargang 137

Oud Holland – Journal for Art of the Low Countries 2024 – 3, jaargang 137:

  • Hanne Schonkeren
    Master with the lion head in a shield: A new attribution of the ornamental cup of Veere (c. 1547-1548)
  • Bram de Klerck
    Trading places with the traitor: Pieter Pourbus (c. 1523-1584) and sixteenth-century Last Supper iconography
  • Joan Mut i Arbós
    Lawrence Alma-Tadema and the nineteenth-century 'period eye': Classical sources for his Entrance of the theatre (1866) and An exedra (1869)
Lawrence Alma-Tadema, Ingang van het theater, 1866, Fries Museum
Lawrence Alma-Tadema, Ingang van het theater, 1866, Fries Museum