RKD op PAN Podium
Van 24 november t/m 1 december 2024 vindt de 37e editie van de kunst-, design- en antiekbeurs PAN Amsterdam in de RAI Amsterdam plaats. Het RKD neemt op zondag 24 november deel aan het programma van PAN Podium.
PAN Podium
Tijdens PAN Amsterdam tonen 125 kunsthandelaren, antiquairs en galeriehouders hun beste stukken op het gebied van kunst, antiek en design. PAN Podium biedt de bezoekers van PAN Amsterdam een afwisselend programma vol inspirerende talks en interactieve presentaties. Dit jaar staat de programmering per dag in het teken staan van een ander thema.
Verzamelaars, handelaars en weduwen
Op zondag 24 november staat PAN Podium in het teken van Herstory. Aan Evelien de Visser, conservator bij het RKD, is gevraagd om een lezing te geven over het onderzoek dat zij deed naar vrouwen op de Nederlandse kunstmarkt tussen 1860 en 1930. Iedereen heeft weleens gehoord van vrouwelijke verzamelaars als Peggy Guggenheim, Isabella Steward Gardner en Helene Kröller-Müller. Zij richtten eigen musea op voor de collecties die zij bijeenbrachten. Maar er waren meer vrouwen die verzamelden. Zij deden dat meestal op minder grote schaal dan Kröller-Müller en hun collecties raakten na hun dood eerder verspreid dan dat deze in musea terechtkwamen.
Behalve als verzamelaar waren vrouwen ook actief op de kunstmarkt als verkoper. Weduwen van kunstenaars deden de overgebleven schilderijen uit het atelier van hun echtgenoot van de hand. Een enkeling handelde in kunst en richtte daarvoor een eigen bedrijf op. In de talk van Evelien de Visser, waarin resultaten uit nieuw onderzoek worden gedeeld, staan zij centraal. Wie waren deze vrouwen? Waarom werd er niet eerder aandacht aan hen besteed? Kunnen zij als inspiratie dienen voor huidige verzamelaars en handelaars? De talk Verzamelaars, handelaars en weduwen: Vrouwen op de Nederlandse kunstmarkt tussen 1860 en 1930 begint om 13:00 uur.
Evelien de Visser
Evelien de Visser is conservator negentiende-eeuwse kunst bij het RKD. Ze is gespecialiseerd in de kunsthandel en verzamelgeschiedenis in Nederland tijdens de lange negentiende eeuw. In 2022 werd voor haar onderzoek naar vrouwelijke handelaars en verzamelaars uit Nederland een NWO-Museumbeurs toegekend. Ondersteund door het Cultuurfonds, Vereniging Rembrandt uit haar Kroese-Duijsters fonds en Wilhelmina Drucker Fundatie is dit onderzoek voortgezet in het project Vrouwelijke verzamelaars in de kunst.