Winternummer Oud Holland
Oprichter van Oud Holland, Adriaan de Vries, stuurde 140 jaar geleden een briefje naar zijn vriend en mederedacteur Nicolaas de Roever. In het bericht van 7 februari 1884 schreef De Vries dat hij vanwege koorts zijn Rembrandt-artikel niet kon afmaken. De Vries stierf een dag later, slechts 32 jaar oud. In dit winternummer gaat de editorial dieper in op hun warme relatie in de begindagen van Oud Holland.
Dankzij een gedetailleerde studie van twee tot nu toe ongedocumenteerde altaarluiken uit het laatste kwart van de vijftiende eeuw, een Annunciatie en vier scènes uit de Passiecyclus, kunnen Alexandre Dimov en Didier Martens deze nu toeschrijven aan een schilder in het atelier van de zogenaamde Meester van het Gezicht op Sint-Goedele te Brussel.
Het diepgaande archiefonderzoek van Peter Hancox resulteerde in een nieuw overzicht van de leden van de Nederlandse en Engelse familie Verelst, met name rondom genreschilder Pieter Verelst en zijn zonen Herman, Simon, John en William. Vier van Hermans kinderen en een van Pieters achterkleinkinderen werden portretschilders in Londen.
Henri van de Waal, uitvinder van Iconclass, werkte ook aan een vrijwel onbekend classificatiesysteem van de kunsten dat hij ‘Beeldleer’ noemde. In zijn artikel legt Charles van den Heuvel dit systeem uit en onderzoekt hij de mogelijkheden ervan in het licht van de discussies over iconologie en toekomstige toepassingen in de digitale kunstgeschiedenis.
Samenvattingen van de artikelen zijn te vinden op de website van Oud Holland.
Oud Holland – Journal for Art of the Low Countries 2024 – 4, jaargang 137:
- Editorial
Adriaan de Vries and Nicolaas de Roever: A 140-year-old friendship - Alexandre Dimov & Didier Martens
The legacy of Rogier van der Weyden: A pair of altarpiece shutters by the workshop of the Master of the View of St Gudula (c. 1480-1500) - Peter Hancox
The multigenerational and cross-national artist family Verelst (c. 1618-1752): The myth of Cornelius and Maria - Charles van den Heuvel
Henri van de Waal’s (1910-1972) unfinished Beeldleer: Exploring new potentials of an iconological classification for the history of the arts