Exhibition featuring artists' books from the Art & Project collection
The temporary exhibition Photography in artist's books. From the Art & Project collection shows a selection from the extensive collection of artists' books from the Art & Project archive, which is kept at the RKD. Photography plays a major role in these artists' publications, mainly made in the 1970s and 1980s.
Art & Project
De Amsterdamse galerie Art & Project was ruim dertig jaar toonaangevend in de ontwikkeling van hedendaagse kunst in Nederland en ver daarbuiten. Oprichters Adriaan van Ravesteijn en Geert van Beijeren brachten tussen 1968 en 2001 een baanbrekend programma met werk van kunstenaars zoals Ger van Elk, Richard Long, Gilbert & George, Lawrence Weiner en Sol LeWitt. Het archief van Art & Project is ondergebracht bij het RKD en bevat ruim 75 meter aan archiefmateriaal – van kunstenaarsdossiers met correspondentie en beeldmateriaal tot klein drukwerk en bijna negenhonderd kunstenaarspublicaties. Een uiteenlopende selectie van deze kunstenaarsboeken, waarin een grote rol voor fotografie is weggelegd, is nu te zien op de tentoonstelling in Den Haag.
Fotografie in kunstenaarsboeken
Een van de pioniers op het gebied van het gebruik van fotografie in kunstenaarsboeken is Ed Ruscha. In de jaren zeventig maakt hij boeken waarin parkeerplaatsen, zwembaden of palmbomen droog en objectief zijn gedocumenteerd. Sol LeWitt documenteert zijn bezittingen door middel van foto’s. In 1980 publiceert hij een catalogus met meer dan duizend zwart-wit foto’s geordend op onderwerp als kamerplanten, kussens, kookgerei en badkameraccessoires. De foto’s in de boeken van Richard Long en Hamish Fulton richten zich op het landschap, en zijn gemaakt tijdens wandelingen die de kunstenaars maken door natuurgebieden in Engeland, Mexico en Nepal. Waar Fulton beschouwende foto’s maakt, manipuleert Long het landschap voordat hij het fotografeert.
Reeksen en ansichten
Naast een grote verscheidenheid aan boeken zijn er ook andere vormen kunstenaarspublicaties te zien op de tentoonstelling. De reeksen genummerde foto’s die Richards Jarden in 1970 publiceert doen denken aan opeenvolgende filmbeelden. Ze laten een beweging zien, zoals vallen, of een geleidelijke verandering, zoals vloed en een file. In 1972 verschijnt het bekendste conceptuele werk van Eleanor Antin: 100 Boots. Ze verstuurt 51 ansichtkaarten met steeds een foto van honderd zwarte rubberlaarzen, geënsceneerd op een locatie tussen Californië en New York. Ook enkele Art & Project Bulletins ontbreken niet op de tentoonstelling, die te zien is van 10 oktober 2023 t/m 1 september 2024.