Brieflezende vrouw en een dienstmeid in een interieur, ca. 1664-1666

paneel (hout), olieverf, 52.5 x 40.2 cm

Gabriel Metsu

  • Publiek 1.0

Huidige toeschrijving
Datering

ca. 1664-1666

Waiboer 2012

Titel
Brieflezende vrouw en een dienstmeid in een interieur
Genre
Onderwerpstrefwoorden

Object
Drager/techniek
Vorm/maten
52.5 x 40.2 cm
Signatuur/opschrift
Mr / Metsu / töt Amster / Port
on the envelope held by the maid

Fysiek verband

Metsu, Gabriel
Briefschrijvende man, kunstwerknummer: 247294

Artistiek verband
  • Vrouw gezeten aan een virginaal, met een man
    Metsu adopted the lighting, the interior with a white plastered back wall that runs parallel to the picture plane, from which paintings and mirrors in dark frames are hung, the idea to position the figures against the back wall, the tiled floor that gives an illusion of depth, and the combination of yellow, red and blue. (Waiboer et al. 2017, p. 115)
  • Het concert
    Metsu adopted the lighting, the interior with a white plastered back wall that runs parallel to the picture plane, from which paintings and mirrors in dark frames are hung, he globally adopted the positioning of a full-lenght seated woman on the left, with a standing woman to her right, and a tiled floor that gives an illusion of depth. (as observed by E. Schavemaker)
  • De melkmeid
    Metsu adopted the use of a sunlit corner of a room with a window on the left, the structured white plastered wall, and the color combination of red, yellow and blue. (Waiboer et al. 2017, p. 115)
  • Vrouw, een brief lezend bij het venster
    Metsu repeated the subject as well as the use of full-length figures.
  • Interieur met een briefschrijvende officier en een bode
    Metsu adopted the theme of writing a letter. He depicted a thimble on the floor to hint at the woman's eagerness to open the letter, similar to the ace of hearts on the floor as a reference to the emotional condition of the man writing the letter in Ter Borch's painting. (Waiboer et al. 2017, p. 121)
  • Interieur met een vrouw die een brief verzegelt en een dienstmeid
    Metsu adopted the subject of the seated woman with a letter and a waiting servant girl with a market bucket, as well as the use of full-length figures. (Waiboer 2012, p. 125)
  • De liefdesbrief
    Vermeer adopted the main motif of a seated woman who just received a letter from a maidservant, elements of the dress of both figures (especially the dress of the maid, which is identical), the use of full-length figures, motifs such as the marine painting on the wall in the background, the wicker basket with needlework, the shoe. (Waiboer 2012, p. 124-125)

Collectie(s)
  • Alfred Beit

    1900 - 1906
  • Otto Beit (Sir)

    brother of previous owner
    1906 - 1930
  • Alfred Beit (Sir)

    son of previous owner
    1930 - 1987
  • National Gallery of Ireland
    , inv./cat.nr. NGI.4537
    gift of Sir Alfred Beit
    vanaf 1987

Tentoonstellingen
  • Exhibition of Dutch Art 1450-1900, Royal Academy of Arts (Londen)
    , 1929-01 - 1929-03, no. 320, pl. 37
  • European old masters : art treasures centenary, City of Manchester Art Gallery
    , 1957-10-30 - 1957-12-31, no. 108
Literatuur in RKDLibrary
Overige literatuur
  • J. Aono, review of Waiboer 2012, Oud Holland 129 (2016), p. 37-43, ill.
Project

Bezig met laden...

Log in om aanvullingen of opmerkingen toe te voegen.