Brieflezende vrouw en een dienstmeid in een interieur, ca. 1664-1666
paneel (hout), olieverf, 52.5 x 40.2 cm
- Huidige toeschrijving
- Datering
ca. 1664-1666
Waiboer 2012
- Titel
- Brieflezende vrouw en een dienstmeid in een interieur
- Genre
- Onderwerpstrefwoorden
- Object
- Drager/techniek
- Vorm/maten
- 52.5 x 40.2 cm
- Signatuur/opschrift
- Mr / Metsu / töt Amster / Port
on the envelope held by the maid
- Fysiek verband
- Artistiek verband
- Vrouw gezeten aan een virginaal, met een man
Metsu adopted the lighting, the interior with a white plastered back wall that runs parallel to the picture plane, from which paintings and mirrors in dark frames are hung, the idea to position the figures against the back wall, the tiled floor that gives an illusion of depth, and the combination of yellow, red and blue. (Waiboer et al. 2017, p. 115) - Het concert
Metsu adopted the lighting, the interior with a white plastered back wall that runs parallel to the picture plane, from which paintings and mirrors in dark frames are hung, he globally adopted the positioning of a full-lenght seated woman on the left, with a standing woman to her right, and a tiled floor that gives an illusion of depth. (as observed by E. Schavemaker) - De melkmeid
Metsu adopted the use of a sunlit corner of a room with a window on the left, the structured white plastered wall, and the color combination of red, yellow and blue. (Waiboer et al. 2017, p. 115) - Vrouw, een brief lezend bij het venster
Metsu repeated the subject as well as the use of full-length figures. - Interieur met een briefschrijvende officier en een bode
Metsu adopted the theme of writing a letter. He depicted a thimble on the floor to hint at the woman's eagerness to open the letter, similar to the ace of hearts on the floor as a reference to the emotional condition of the man writing the letter in Ter Borch's painting. (Waiboer et al. 2017, p. 121) - Interieur met een vrouw die een brief verzegelt en een dienstmeid
Metsu adopted the subject of the seated woman with a letter and a waiting servant girl with a market bucket, as well as the use of full-length figures. (Waiboer 2012, p. 125) - De liefdesbrief
Vermeer adopted the main motif of a seated woman who just received a letter from a maidservant, elements of the dress of both figures (especially the dress of the maid, which is identical), the use of full-length figures, motifs such as the marine painting on the wall in the background, the wicker basket with needlework, the shoe. (Waiboer 2012, p. 124-125)
- Vrouw gezeten aan een virginaal, met een man
- Collectie(s)
- Alfred Beit
1900 - 1906 - Otto Beit (Sir)
brother of previous owner
1906 - 1930 - Alfred Beit (Sir)
son of previous owner
1930 - 1987 - National Gallery of Ireland , inv./cat.nr. NGI.4537
gift of Sir Alfred Beit
vanaf 1987
- Alfred Beit
- Tentoonstellingen
- Exhibition of Dutch Art 1450-1900, Royal Academy of Arts (Londen), 1929-01 - 1929-03, no. 320, pl. 37
- European old masters : art treasures centenary, City of Manchester Art Gallery , 1957-10-30 - 1957-12-31, no. 108
- Literatuur in RKDLibrary
- Hofstede de Groot 1907-1928 (German edition), vol. 1, p. 256, 307-308, no. 184
- Leiden 1966, p. 79, no. 23, ill.
with provenance and literature - Robinson 1974, p. 40, 52, 59-61, 62, 93, 97, ill. on p. 191
- Waiboer 2012, p. 124-127, 257-258, no. A-117, color ill. on p. 123
with provenance and literature - Waiboer et al. 2017, p. 114-121, no. 1.4, color ill.
- Overige literatuur
- J. Aono, review of Waiboer 2012, Oud Holland 129 (2016), p. 37-43, ill.
- Project
- Permalink
Bezig met laden...
Log in om aanvullingen of opmerkingen toe te voegen.