Dr. Angela Jager

Breitner

Conservator oude Nederlandse schilderkunst


E: jager@rkd.nl 
T: 070 3339725


Angela Jager

Curriculum vitae en werkzaamheden

Angela Jager voltooide de bachelor Kunstgeschiedenis en de onderzoeksmaster Kunstwetenschappen aan de Universiteit van Amsterdam (UvA). Na haar promotie op de massamarkt voor historiestukken in zeventiende-eeuws Amsterdam (UvA, 2016), werkte zij twee jaar als postdoctoraal onderzoeker bij het Statens Museum for Kunst in Kopenhagen en twee jaar aan de Universiteit van Genève.

Per 1 november 2021 werkt Angela Jager als Conservator Oude Nederlandse Schilderkunst bij het RKD – Nederlands Instituut voor Kunstgeschiedenis. Naast haar gewone werkzaamheden werkt zij samen met Jørgen Wadum (Nivaagaards Malerisamling) aan een collectiecatalogus van de Nederlandse en Vlaamse oude meesters uit de Nivaagaards Malerisamling. Tevens is ze projectleider van Marks on Art: Painting en neemt ze plaats in de wetenschappelijke redactie van de RKD Studies proceedings Close Encounters: Cross-Cultural Exchange between the Low Countries and Britain 1600-1800.


Nevenactiviteiten

Angela Jager is in 2018 benoemd tot European Liaison van de Historians of Netherlandish Art (HNA). Samen met Marsely Kehoe (Michigan University) maakte ze sinds 2021 de HNA Podcast.


Publicaties (selectie)

  • met Stephanie Dickey, ‘New Light on Family Ties: Rembrandt, Vinck, Van Swanenburgh’, Kroniek van het Rembrandthuis 2022
  • met Jørgen Wadum en Marta Domínquez-Delmás, ‘Unraveling a 17th-century North Netherlandish panel maker’, International Journal of Wood Culture 2023
  • met Marije Osnabrugge en bijdragen van Susanna Bartels en Lucie Rochard, Op bezoek in de Republiek : reisverslagen uit de zeventiende en achttiende eeuw, Zwolle: WBOOKS, 2022
  • met Jørgen Wadum, en in samenwerking met Aoife Daly, David Buti en Gianluca Pastorelli, ‘The Raid by Jan Brueghel I and Sebastiaen Vrancx: Prime Version and Autograph Replica’, in: Abigail Newman en Lieneke Nijkamp (red.), Many Antwerp Hands: Collaborations in Netherlandish Art, Turnhout: Brepols 2021, pp. 115-128
  • ‘Een reconstructie van De vijf zintuigen door Karel van Mander III’ / ‘A reconstruction of The Five Senses by Karel van Mander III’, RKD Bulletin 2021-1
  • The Mass Market for History Paintings in Seventeenth-Century Amsterdam: Production, Distribution and Consumption, Amsterdam: Amsterdam University Press, 2020
  • ‘Selling paintings to Sweden: Toussaint Gelton’s correspondence with Pontus Fredrik de la Gardie’, Oud Holland - Journal for Art of the Low Countries 133 (2020), no. 2, pp. 108-127
  • Redactie, met Anne Haack Christensen en Joyce Townsend (red.), Grounds in European Painting 1550-1750 (CATS Proceedings V, 2019), Londen: Archetype Publications, 2020.
  • ‘Quantity over quality? Dutch and Flemish paintings in a Danish private collection’, in: Anne Haack Christensen en Angela Jager (red.), Trading Paintings and Painter’s Materials, 1550-1800 (CATS Proceedings IV, 2018), Londen: Archetype Publications, 2019: pp. 26-38
  • ‘The workshop of Jacob de Wet (Haarlem, 1610-1675) and his mass production of history paintings’, Oud Holland - Journal for Art of the Low Countries 131 (2018), no. 2: pp. 67-108.
  • met Stijn Lybeert, Martine Vanwelden en Erik Verroken, ‘Natif d’Audenaerde? New insights into the origins of Adriaen Brouwer and his life in the Nothern Netherlands’, in: Adriaen Brouwer: Master of Emotions, tent.cat. Oudenaarde: MOU Oudenaarde 2018: pp. 37-49 (ook in het Nederlands en Frans)
  • Everywhere illustrious history paintings that are a dime a dozen” The Mass Market for History Painting in Seventeenth-Century Amsterdam’, JHNA 7 (March 2015). DOI: 10.5092/jhna.2015.7.1.2
  • ‘Barend Jansz. Slordt (ca. 1625-na 1690), galey-schilder uit Schermerhorn’, Oud Holland - Journal for Art of the Low Countries 127 (2014), no. 4: pp. 223-234